FANDOM

Therese Kühner z d. Danhofer (ur. 25 kwietnia 1884; zm. 6 października 1944 w Berlinie) – niemiecki Świadek Jehowy, ofiara prześladowań religijnych w okresie III Rzeszy. Za udostępnienie mieszkania na urządzanie zebrań zborowych oraz druk literatury biblijnej została skazana na śmierć i ścięta w berlińskim więzieniu Plötzensee.

Życiorys

W 1914 roku poślubiła muzyka, zajmowała się gotowaniem. W 1929 roku wystąpiła z Kościoła katolickiego i dołączyła do Badaczy Pisma Świętego jak do 1931 roku nazywano Świadków Jehowy.

2 sierpnia 1943 roku, w jedenastym roku rządów nazistów, wraz ze swoją siostrą Else Danhofer, która ją odwiedziła, Therese została aresztowana. Nie wiadomo, czy wcześniej weszła w konflikt z reżimem nazistowskim z powodu swoich przekonań religijnych. Wykazano, że Therese Kühner od wiosny 1942 roku otrzymywała i powielała zakazane publikacje Świadków Jehowy. Swoje mieszkanie w Monachium przy Auenstraße 15 w udostępniała na zebrania zborowe. Została oskarżona o „publikowanie i rozpowszechnianie antypaństwowej literatury i demoralizację żołnierzy”.

Przez ponad rok od zatrzymania była przetrzymywana w różnych więzieniach w Monachium oraz w Landshut. W tym czasie owdowiała. Następnie 23 sierpnia 1944 została przeniesiona do żeńskiego więzienia w Moabicie, dzielnicy Berlina. 30 sierpnia 1944 Sąd Ludowy skazał ją oraz trzech innych Świadków, w tym jej siostrę Else Danhofer, za osłabianie wysiłku wojennego.

Therese Kühner została ścięta 6 października 1944 roku w więzieniu Berlinie-Plötzensee. Prośba o zastosowanie wobec niej prawa łaski została odrzucona. Pismem z 14 października 1944 roku, starszy prokurator poinformował o wykonaniu wyroku jej wnuczkę Sophie Fischer z Monachium, także prześladowanej jako Świadek Jehowy.

26 lipca 2018 została upamiętniona w Monachium przy Auenstraße 15 na pamiątkowym słupku.