FANDOM

Rudolf Redlinghofer (ur. 31 października 1900 roku w Wiedniu, zm. 11 stycznia 1940 roku w Berlinie) – austriacka ofiara narodowego socjalizmu z Krems an der Donau w Dolnej Austrii. Jako Świadek Jehowy, ze względu na sumienie, odmówił służby wojskowej, dlatego został stracony przez ścięcie na gilotynie. Wyrok wykonano 11 stycznia 1940 roku w więzieniu Plötzensee. 58 lat po jego egzekucji został zrehabilitowany przez Republikę Austrii.

Życiorys Edytuj

Redlinghofer Rudolf urodził się w Wiedniu-Alservorstadt. Na początku lat 30. XX w. został Świadkiem Jehowy. Mieszkał ze swoją żoną Agnes (ur. 8 czerwca 1909 roku) w Krems, przy Spitalgasse 3. Pracował w kamieniołomie w pobliżu Meidling. Wkrótce po ślubie, 3 listopada 1937 roku, urodziła się im córka Regina. 25 lipca 1939 roku Rudolf odmówił poparcia wojny. Odmówił też szkolenia wojskowego. 5 sierpnia 1939 roku w piśmie do wojskowego biura rejestracji w Krems stwierdził, że nie był przygotowany do walki w wojnie prowadzonej przez Hitlera, ale jest spokojnym "żołnierzem Chrystusa". Rudolf nie przyjął wezwania do stawienia się w jednostce wojskowej.

Aresztowanie Edytuj

18 sierpnia 1939 roku został aresztowany przez Gestapo i osadzony wiezieniach w Sankt Pölten. Tam najpierw próbowano złamać jego opór. Rudolf Redlinghofer pozostał zdeterminowany, "aby słuchać Boga bardziej niż ludzi".

Zatrzymanie i proces w Berlinie Edytuj

13 listopada 1939 roku dochodzenie przeniesione zostało do więzienia w Berlinie Alt-Moabit. Proces sądowy odbył się przed Najwyższym Trybunałem Wojennym w dniu 9 grudnia 1939 roku. Jego obrońcy nie było jak stwierdzono w protokole. W tym samym czasie odebrano mu prawa obywatelskie i skazano na śmierć. Podpisany werdykt sporządzony został przez Schmausera v. Göldela, Schrotha, Büschera, Blocka. 21 grudnia 1939 roku potwierdzony został przez prezesa Sądu Wojskowego Rzeszy. Rudolf Redlinghofer pod koniec grudnia był osadzony w więzieniu Berlin-Plötzensee.

Wykonanie wyroki i jego skutki Edytuj

Po kilku dniach spędzonych w więzieniu w Berlinie-Plötzensee, 11 stycznia 1940 został przewieziony z celi więziennej na gilotynę. Po wielokrotnym czytaniu wyroku, Rudolfa Redlinghofera z rękami związanymi za plecami umieszczono pod gilotyną i ścięto. 12 stycznia 1940 roku Urząd Rejestracji Wojskowej i Obrony Rzeszy, w Krems poinformował o wykonaniu kary. Dla jego żony Agnes i dwóch córek rozpoczął się bardzo trudny okres. Agnes Redlinghofer stara się dorobić jako gospodyni. Później wraz z córkami przeniosła się na Heinemannstrasse 5, gdzie mieszkała aż do śmierci. Rodzina była przez cały czas dumna z postawy Rudolfa.

Rehabilitacja Edytuj

14 października 1998 roku sąd w Wiedniu wydał orzeczenie w sprawie byłych hitlerowskich wyroków sądowych, który zrehabilitował również Redlinghofera. 23 czerwca 2009 roku w Krems nad Dunajem, na ulicy Spitalgasse 3 – w miejscu jego ostatniego miejsca zamieszkania – odsłonięto pamiątkową tablicę z jego imieniem. Ponieważ dom w którym mieszkał został wyburzony, tablicę umieszczono na chodniku.

Zobacz też Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj