FANDOM

Przebudźcie się! (ang. Awake!) – czasopismo wydawane przez Towarzystwo Biblijne i Traktatowe – Strażnica (ang. Watchtower Bible and Tract Society), oficynę wydawniczą Świadków Jehowy.

Nakład i języki Edytuj

Czasopismo ukazuje się obecnie jako miesięcznik o przeciętnym nakładzie 44 748 000 egzemplarzy (największy nakład osiągnał specjalny numer z września 2006 roku - 47 250 000 egz. - z dodrukami [1])[2][3], co czyni je drugim pod względem nakładu czasopismem świata (po Strażnicy). Wydawane jest w 99 różnych wersjach językowych[4] . W niektórych językach można zamówić wersję czasopisma na płytach CD (w formacie audio, mp3 oraz CD-ROM). Od stycznia 2008 roku czasopismo jest również dostępne on-line w plikach audio, od drugiej połowy 2010 roku także w wersji PDF[5], a od lipca 2011 roku w wersji EPUB. W niektórych językach wydawane jest jako kwartalnik. Czasopismo to jest dostępne również jako oprawny tom czasopism z poszczególnych lat oraz w wersji elektronicznej (Biblioteka Strażnicy) na CD, a także wersji on-line: Internetowa Biblioteka Strażnicy.

Przebudźcie się! jest udostępniane nieodpłatnie, czasopismo nie jest na sprzedaż. Jego publikowanie wchodzi w zakres ogólnoświatowej biblijnej działalności edukcyjnej, wspieranej dobrowolnymi datkami.

Historia Edytuj

Czasopismo to początkowo nosiło tytuł Złoty Wiek (ang. The Golden Age). Pierwsze wydanie angielskie ukazało się 1 października 1919 roku, a jego polska wersja w 1925 roku. W Polsce w 1936 roku władze zakazały wydawania tego czasopisma, dlatego ostatni numer Złotego Wieku nosił datę 1 września 1936 roku, a już 1 października tego samego roku zaczęło się w to miejsce ukazywać w Warszawie inne pismo: Nowy Dzień. Począwszy od wydania z 6 października 1937 roku tytuł zmieniono na Pociecha (ang. Consolation). Od numeru z 22 sierpnia 1946 roku czasopismo to ukazuje się pod nazwą Przebudźcie się!. W 1951 roku zmieniono format czasopisma, w roku 1981 rozpoczęto wydawanie techniką czterobarwną (pełny kolor) (od numeru z 1 kwietnia 2011 roku wszystkie składki są wydawane w tej technice). W 2013 liczba stron została zmniejszona do 16, a niektóre artykuły publikowane zostają tylko w internetowej wersji elektronicznej.

W latach 90. XX w. czasopismo zaczęło ukazywać się w języku polskim jako dwutygodnik. Od roku 2006 na całym świecie jest z powrotem miesięcznikiem.

Zawartość i cel Edytuj

Przebudźcie się! w swoich artykułach zajmuje się różnymi dziedzinami życia, opisywanymi zazwyczaj z religijnego punktu widzenia. W porównaniu z pokrewnym czasopismem Strażnica w większym stopniu porusza zagadnienia naukowe, przyrodnicze i społeczne, podkreślając przy tym znaczenie Biblii. Na 16 stronach można znaleźć stałe rubryki (Czy to nie zostało zaprojektowane?; "Obserwujemy świat", "Tematyka rodzinna", "Zwierzęta", Kraje i ludzie", Trochę historii", Biblijny punkt widzenia") a także bieżące informacje regionalne oraz światowe. A wersji internetowej dodatkowo: Nastolatki", "Dzieci".

Według deklaracji zamieszczanych do grudnia 2012 roku w stopce redakcyjnej czasopismo to:

Ma służyć pożytkowi całej rodziny. Wskazuje, jak można się uporać z dzisiejszymi problemami. Podaje wiadomości, opowiada o ludziach z innych krajów, zajmuje się zagadnieniami religijnymi i naukowymi. (...) Nie poprzestając na powierzchownej ocenie, pokazuje głębsze znaczenie współczesnych wydarzeń, przy czym zawsze zachowuje neutralność wobec spraw politycznych i nie uważa żadnej rasy za lepszą od innych. (...) Umacnia zaufanie do obietnicy naszego Stwórcy, że obecny niegodziwy i pełen bezprawia system rzeczy zostanie zastąpiony przez nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo.

PrzypisyEdytuj

  1. Statement of Ownership Management and Circulatons 2006
  2. Przebudźcie się! styczeń 2012, ss. 2, 4 i 5
  3. Języki w których ukazuje się Przebudźcie się!: afrikaans, albański, amharski, angielski, arabski, birmański, cebuański, chiński (w piśmie tradycyjnym i uproszczonym), chitonga, chorwacki, cibemba, czeski, czewa, duński, estoński, ewe, fidżyjski, fiński, francuski, grecki, gruziński, gudżaracki, hebrajski, hiligajno, hindi, hiszpański, ibo, ilokański, indonezyjski, islandzki, japoński, joruba, kannada, khosa, kirgiski, koreański, lingala, litewski, lozi, łotewski, macedoński, malajamam, malgaski, maltański, niderlandzki, niemiecki, norweski, ormiański, pendi, pendżabski, polski, portugalski, rarotongański, rosyjski, rumuński, rundi, rwandyjski, samoański, serbski, słowacki, słoweński, soto, suahili, synagelski, szona, szwedzki, tagalski, tajski, tamilski, tok-pisin, tongański, tsonga, tswana, turecki, twi, ukraiński, urdu, węgierski, wietnamski, włoski i zuluski
  4. Przebudźcie się! styczeń 2012 ss. 2, 5
  5. Przebudźcie się! aktualnie jest dostępne również w plikach audio on-line w językach: angielskim, chińskim (dialekt mandaryński), czeskim, duńskim, fińskim, francuskim, hiszpańskim, japońskim, koreańskim, niderlandzkim, niemieckim, norweskim, polskim, portugalskim, rosyjskim, szwedzkim i włoskim

Linki zewnętrzne Edytuj