FANDOM

Pożar w Sali Królestwa Świadków Jehowy w południowokoreańskim mieście Wonju (Wondzu) - wybuchł 4 października 1992 roku. Pożar był wynikiem podpalenia. W jego wyniku śmierć poniosło 15 osób, a 26 zostało rannych.

Przebieg pożaru Edytuj

W niedzielę 4 października 1992 roku szaleniec wtargnął na pierwsze piętro budynku, gdzie mieściła się niewielka sala wypełniona 90 osobami. Mężczyzna wylał pojemnik benzyny na dywan przed głównym wejściem i wzniecił ogień. W ciągu kilku sekund pożar objął większą część audytorium. Zamachowiec wraz z niektórymi wydostał się na zewnątrz, po czym ze wzgardą kopał rannych, którzy przedostali się tylnym wyjściem ewakuacyjnym, lub przez okno na wąski występ w murze, a stamtąd na dach przyległego budynku, a potem na ziemię. Inni skakali bezpośrednio z pierwszego piętra. Nadzorca podróżujący, który wygłaszał wykład publiczny, zawołał: "Szybciej, ratujcie dzieci!", a następnie wraz z żoną starali się pomóc innym. Gdyby tego nie czynili, to zdaniem ocalonych zdołaliby uciec. Do końca pomagając innym, zginęli.

Bilans ofiar Edytuj

15 osób zginęło, 26 zostało rannych. Osoby, które poniosły śmierć znajdowały się z przodu sali. Ofiary pochodziły w sumie z 9 rodzin. Było wśród nich troje dzieci w wieku 3, 4 i 14 lat.

Akcja ratunkowa Edytuj

Kiedy na miejsce przybyło 7 samochodów straży pożarnej z 30 strażakami, żywioł zdążył pochłonąć swe ofiary. Ogień ugaszono w ciągu godziny. Identyfikacja ofiar trwała 2 godziny. Pomoc nadeszła również z Biura Oddziału Towarzystwa Strażnica w Ansong (100 km od Wondzu), oraz zorganizowano pomoc z innych zborów.

Pogrzeb i aresztowanie podpalacza Edytuj

W kilka dni po zamachu, urządzono zbiorowy pogrzeb dla ofiar. Zamachowiec został aresztowany pod zarzutem morderstwa i podpalenia. W areszcie próbował popełnić samobójstwo.

Bibliografia Edytuj