FANDOM

Niezłomni w obliczu prześladowań – Świadkowie Jehowy a hitleryzm – film dokumentalny składający się z wypowiedzi 34 Świadków Jehowy, którzy przetrwali okres nazizmu, oraz 10 niezależnych historyków i religioznawców. Opowiada o prześladowaniach Świadków Jehowy w III Rzeszy.

Premiera filmu miała miejsce 6 listopada 1996 roku w muzeum byłego obozu koncentracyjnego Ravensbrück w Niemczech.

Opis

Film ma 78 minut. Przygotowano również 28 minutową wersję dla szkół wraz ze specjalną broszurą jako pomocą do analizy filmu, oraz 57 minutową wersję dla stacji telewizyjnych.

Jest on dostępny w 31 językach: angielskim, bułgarskim, chińskim (kantońskim i mandaryńskim), chorwackim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hebrajskim, hiszpańskim, holenderskim, japońskim, koreańskim, litewskim, łotewskim, macedońskim, niemieckim, norweskim, polskim, portugalskim, rosyjskim, rumuńskim, serbskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim i włoskim.

Reakcje na film

W 1997 roku w Moskwie, odbyła się konferencja prasowa i rosyjska premiera filmu z udziałem dziesięciu byłych więźniów z Rosji, Ukrainy i Niemiec[1].

28 lutego 1998 roku w 65. rocznicę wydania rozporządzenia w hitlerowskich Niemczech zakazującego działalności Świadków Jehowy w tym kraju, zorganizowano we Francji publiczne prezentacje filmu. Udostępniono ponad 7 milionów zaproszeń na projekcję filmu. Na przykład w Paryżu historycy i byli więźniowie obozów koncentracyjnych odpowiadali na pytania widzów, którzy przybyli w sumie w liczbie ok. 5000[2].

21 stycznia 2004 roku w Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie odbyła się projekcja filmu. Wprowadzenie przedstawiła Teresa Wątor-Cichy z Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, autorka książki pt. „Więzieni za wiarę. Świadkowie Jehowy w KL Auschwitz-Birkenau”[3][4].

Przypisy

  1. Rocznik Świadków Jehowy 1998 s. 47
  2. Strażnica 15.08.2001 s. 13
  3. Informacja Fundacji Judaica
  4. Informacja Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau

Zobacz też

Linki zewnętrzne