FANDOM

Johann Nobis (ur. 16 kwietnia 1899 roku w St. Georgen koło Salzburga, zm. 6 stycznia 1940 roku w Berlinie) – austriacka ofiara narodowego socjalizmu.

Życiorys Edytuj

Johann Nobis urodził się w rodzinie rolników z Holzhausen (gmina Sankt Georgen bei Salzburg). Jako Świadek Jehowy odmówił złożenia przysięgi na wierność Adolfowi Hitlerowi. 23 listopada 1939 roku został za to aresztowany i skazany na karę śmierci. Został uwięziony w więzieniu Plötzensee 20 grudnia 1939 roku, gdzie został stracony 6 stycznia 1940 roku.

Jego list pożegnalny do matki dotarł do DÖW (archiwum austriackiego ruchu oporu) przez Gertrudę Feichtinger-Nobis. W dniu jego egzekucji pięciu innych austiackich współwyznawców z Salzburga zostało również straconych.

Płyta pamiątkowa Edytuj

19 lipca 1997 roku artysta Gunter Demnig wykonał dwie tablice pamiątkowe dla Johanna Nobisa i jego brata Macieja Nobisa, umieszczone zostały przed ich domem, w którym się urodzili – w Sankt Georgen bei Salzburg.

Zobacz też Edytuj

Źródła Edytuj

  • Zuchthauskataster Berlin-Plötzensee (DÖW 3313).
  • Brief von Gertraud Nobis an Dr. Andreas Maislinger vom 10. November 1986.
  • Widerstand und Verfolgung in Salzburg 1934-1945, s. 325, 339-341; DÖW (Hrsg.)
  • Denn es steht geschrieben: "Du sollst nicht töten!", s. 159, 406; Marcus Herrberger, Verlag Österreich
  • Manfred Gebhard: Geschichte der Zeugen Jehovas, Verlag BoD 1999, ISBN 978-3-89811-217-8
  • Informacja prasowa o odsłonięciu tablic pamiątkowych