FANDOM

Fotodrama Stworzenia (ang. Photo-Drama of Creation), amerykański film religijny, przygotowywany w latach 1912-1914 przez Towarzystwo Strażnica.

Do Fotodramy Stworzenia przygotowano wysokiej jakości nagrania muzyczne oraz 96 płyt gramofonowych. Wykonano setki obrazów i ilustracji ręcznie kolorowanych. Zawierała zestaw filmów i kolorowych przezroczy, zsynchronizowanych z dźwiękiem.

Premiera odbyła się w styczniu 1914 roku, w zachodniej części Nowego Jorku w Temple. Z premierowego pokazu skorzystało 5 000. widzów. Czas trwania projekcji wynosił 8 godzin i zalicza się do najdłuższych filmów w historii. Składała się z czterech części, pokazywała dzieje od stworzenia świata do końca Millennium.

Istniał również scenariusz filmu w formie książkowej pt. (ang. Scenario of the Photo-Drama of Creation). Książka zawierała 400 ilustracji oraz zestaw krótkich lekcji, dotyczących spraw doktrynalnych, historycznych i naukowych.

Bezpłatne projekcje organizowano w taki sposób, aby codziennie można ją było obejrzeć aż w 80 miastach (miano do dyspozycji 20 czteroczęściowych zestawów), i codziennie korzystało z nich ok. 35 000 widzów. Towarzystwo Strażnica opracowało plan, aby ją pokazać w każdym mieście, liczącym co najmniej 5000 mieszkańców[1][2]. Tylko w pierwszym roku wyświetlania obejrzało go ponad 9 000 000 ludzi na trzech kontynentach [3].

W Polsce film pojawił się na początku lat 20. XX w., kilkakrotnie wyświetlany w największych salach[4].

CzęściEdytuj

  • I. - pokazywała historię biblijną od stworzenia świata, poprzez potop do czasów Abrahama;
  • II. - ukazywała historię postępowanie Boga z Izraelitami od wyjścia z Egiptu po czasy królów judzkich;
  • III. - przedstawiała zniszczenie świątyni Salomona i spełnienie się proroctw na Mesjaszu;
  • IV. - pokazywała historię zboru pierwszych chrześcijan, ich prześladowanie oraz ukazywała ile jeszcze osób czeka na orędzie Królestwa Bożego;

Inne wersje Edytuj

  • Dramat Eureka to skrócona wersja Fotodramy Stworzenia wydana w sierpniu 1914 roku, bez części filmowej w postaci płyt i przeźroczy. Zestaw ten ważył 14 kg. Wyświetlany na terenach wiejskich i mniej zaludnionych.
  • Dramat stworzenia to późniejsza niemiecka wersja Fotodramy stworzenia wydana w 1928 roku. Rocznik Świadków Jehowy1974 podaje: "Na początku lat dwudziestych taśmy "Fotodramy" uległy prawie całkowitemu zniszczeniu. Jednakże Towarzystwu [Strażnica] udało się zakupić kilka taśm kroniki filmowej, a także filmy biblijne. Następnie przerabiano te filmy, usuwając części niestosowne, a dodając inne, tak aby się nadawały do wyświetlania. W ten sposób powstały zupełnie nowe filmy o długości od 5000 do 6000 metrów. Stare przezrocza zostały zastąpione przez nowe, zaczerpnięte z książki Stworzenie lub z innych publikacji Towarzystwa, a także przez przezrocza, kupowane w sklepach. Nie znano jeszcze wtedy fotografii kolorowej, lecz Wilhelm Schumann z Domu Betel pracował niezmordowanie nad kolorowaniem czarno-białych zdjęć".

Szablon:Przypisy

Bibliografia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj