FANDOM

Boris Nikołajewicz Gułaszewski (ur. 1930, Cybulew) - muzyk, założyciel radzieckiej orkiestry fujarkowej, Świadek Jehowy.

Lata młodzieńczeEdytuj

Urodził się na Ukrainie (obecnie obwód czerkaski) w roku 1930. W 1937 po aresztowaniu ojca jako wroga stalinizmu i konfiskacie mieszkania, wraz z matką, siostrą i bratem, przeprowadzilił się do dziadka. Tam pracował m.in. jako szewc i stolarz. Dzięki wielkiemu zamiłowaniu do muzyki wykonał ze sklejki swoją pierwszą bałałajkę i nauczył się na niej grać. Opanował również grę na gitarze i mandolinie. Ochrzczony w dzieciństwie jako katolik z czasem przyjął poglądy ateistyczne.

Utrata wzrokuEdytuj

Dnia 16 marca 1944 roku podczas bombardowania został ranny i utracił wzrok. W roku 1946 zaczął uczęszczać do szkoły dla niewidomych w Kamieńcu Podolskim. Tam nauczył się czytać i pisać brajlem. Dalej kształcił się muzycznie, grając na koncertynie, akordeonie i fortepianie. W późniejszym okresie wstąpił do Komsomołu. W 1948 roku ożenił się z nauczycielką i wdową wojenną, która miała dwie córki. W roku 1952 urodził im się syn. W tym też okresie, będąc niewidomym, wybudował dom i sam w nim wykonał meble i inne wyposażenie. Wciąż pogłębiał swoje umięjętności muzyczne.

Kariera muzycznaEdytuj

Rozpoczął profesjonalną grę na fujarce. Wykonywał również samodzielnie różne jej wersje. Skonstruował dużą fujarkę, której niski dźwięk był dostatecznie wzmocniony specjalnym rezonatorem, grała odpowiednio głośno w basowej tonacji. Potem rozpoczął tworzenie całych rodzin dużych i małych fujarek, żeby uzyskać pełnię brzmienia. Był założycielem wielu orkiestr składających się muzyków, grających na tradycyjnych, ludowych instrumentach. W jednej z nich grali sami niewidomi. W roku 1960 utworzył jedyną w ZSRR orkiestrę grającą wyłącznie na fujarkach i fujarach tzw. Orkiestrę fujarkową. W 1968 roku rozwiódł się z pierwszą żoną, a późniejsze dwa związki małżeńskie, zakończyły się tak samo. W 1981 roku przeprowadził się do Joszkar Oła. Tam też założył orkiestrę składającą się z 45 muzyków grających na najróżniejszych fujarkach, od najmniejszej o 20 cm długości i ok. 1 cm średnicy do największej mającej ok. 3 m długości i 20 cm średnicy. Koncerty nadawano w ogólnokrajowym radiu i telewizji. Jego zespół dawał występy w całym Związku Radzieckim.

W 1986 r na ogólnopaństwowym konkursie otrzymał złoty medal. O jego działalności artystycznej powstał film dokumentalny pt. Solo na fujarkę, czyli ballada o muzyku. Gazeta Marijskaja Prawda informowała: iż otrzymał specjalny dyplom za stworzenie orkiestry fujarkowej, jedynej tego typu w Rosji.

Działalność religijnaEdytuj

Pisma duchownego prawosławnego Aleksandra Miena silnie wpłyneły na Gułaszewskiego i spowodowały zainteresowanie religią. Rozpoczął czytanie Nowego Testamentu. Wcześniej przez krótki czas miał kontakt z baptystami. w 1990 roku ożenił się z Lizą, niewidomą grającą w jego orkiestrze. W tym samym roku odwiedzając mamę w białoruskich Baranowiczach przyjął komunię w kościele katolickim. W roku 1994 przeszedł dwa zawały serca. W roku 1996 nawiązał kontakt ze Świadkami Jehowy i 16 listopada 1997 roku został jednym z nich, później Świadkiem Jehowy została również jego żona.

BiografiaEdytuj

  • Przebudźcie się! sierpień 2007, ss. 19-23 Moja miłość do muzyki, życia i Biblii (życiorys)

Zobacz teżEdytuj