FANDOM

August Dickmann (ur. 7 stycznia 1910 roku, zm. 15 września 1939 roku) – Świadek Jehowy z Niemiec, rozstrzelany publicznie w Sachsenhausen.

August Dickmann trafił do obozu w Sachsenhausen już w roku 1937, gdzie 3 września 1939 roku kazano mu podpisać kartę powołania do hitlerowskiego wojska. Gdy odmówił, komendant obozu poprosił Heinricha Himmlera, szefa SS (Schutzstaffel), o zgodę na wykonanie egzekucji Dickmanna w obecności wszystkich więźniów. Był pierwszym Niemcem, który kierując się głosem sumienia, odmówił służby wojskowej. [1] 18 września 1999 roku, Brandenburska Fundacja Miejsc Pamięci upamiętniła jego śmierć, odsłaniając w byłym obozie koncentracyjnym w Sachsenhausen, tablicę pamiątkową. Wyryto na niej słowa: "Ku Pamięci Augusta Dickmanna (ur. w 1910 r.), będącego Świadkiem Jehowy, zastrzelonego podczas publicznej egzekucji SS dn. 15 września 1939 r.. Inna tablica, na zewnętrznym murze byłego obozu zagłady, informuje, że Dickmann był zaledwie jednym z około 900 świadków Jehowy, którzy cierpieli w Sachsenhausen za swe przekonania[2].

Zobacz też Edytuj

PrzypisyEdytuj

  1. The New York Times, 17.09.1939
  2. Strażnica Zwiastująca Królestwo Jehowy 1.05.2000

Linki zewnętrzne Edytuj