FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie zachodniopomorskim – wspólnota ok. 5000 Świadków Jehowy, aktywnych wyznawców (głosicieli) w województwie zachodniopomorskim należących do okręgu poznańskiego i okręgu gdańskiego (zachodnia część województwa).

Sprawdź aktualne pory zebrań na: JW.ORG

Historia Edytuj

Początki Edytuj

Działalność rozpoczęli niemieccy współwyznawcy około roku 1910. W 1913 roku zorganizowano trzy podróże z wykładami publicznymi na terenie całych ówczesnych Niemiec, trzecia obejmowała tereny Pomorza. Powstały grupy wyznawców w Szczecinie, Stargardzie i Goleniowie. W 1914 roku grupa wyznawców wynosiła ok. 30 osób[1]. W roku 1915 i 1916 roku zorganizowano tutaj kongres[2]. Działało tu wówczas 75 wyznawców[3], w 1919 roku - 105 w mieście i 21 w nowopowstałym zborze w ówczenym Altdamm (obecnie szczecińskie osiedle Dąbie) czyli w sumie 126 wyznawców. W roku 1925 łącznie 267. Rok później zanotowano liczbę 331, a w roku 1927 - 368 (w tym 66 w Altdamm) osób. W 1919 roku grupy w Goleniowie, Lubczynie oraz w Przypólsku liczyły ogółem 22 wyznawców. W 1925 roku grupa wyznawców w Goleniowie wynosiła ok. 40 osób, w 1927 roku - 50[4]. W 1928 roku rozpoczęto wyświetlanie nowego filmu Dramat Stworzenia - późniejszej niemieckiej wersji Fotodramy Stworzenia, której taśmy w tym kraju uległy już zniszczeniu[5] i pokazano go m.in. w kilku miastach na Pomorzu, również w Szczecinie. W latach 20. XX największe skupiska wyznawców były w ówczesnych miastach i ich okolicach: Szczecin, Koszalin, Kołobrzeg, Sławno, Goleniów, Bobolice, Dygowo, Stargard, Kamień Pomorski, Czaplinek.

W 1931 roku zorganizowano dwudniowe zgromadzenia m.in. w Goleniowie i Stargardzie a rok później w Szczecinie, Sławnie i Koszalinie. Od 1936 roku oraz już w czasie II wojny światowej wielu wyznawców zostało wywiezionych do obozów koncentracyjnych, wielu z nich tam zginęło (m.in. z Koszalina, Sławna) [6][7][8][9].

Działalność powojenna Edytuj

Po zakończeniu wojny Świadkowie Jehowy organizowali większe zgromadzenia m.in. w Szczecinie i Koszalinie. W maju 1952 roku w Szczecinie aresztowano nadzorcę obwodu, Alojzego Prostaka z Krakowa. Po 2 latach pobytu w areszcie zmarł[10]. W czasie zakazu (od pocz. lat 50 do końca lat 80. XX w.) organizowano potajemne zgromadzenia tzw. konwencje leśne. Pod koniec lat 70. XX w. Daniel Sydlik z Ciała Kierowniczego spotkał się z niektórymi wyznawcami z terenu obecnego województwa. Szczególnie od lat 70. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie). Pod koniec lat 70. XX w. niektórym wyznawcom udało się wyjechać na kongresy poza granice Polski — najpierw do Lille we Francji, potem do Kopenhagi w Danii, w roku 1980 i 1981 do Wiednia, a w latach 90. XX w. i w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., delegacje z tutejszych zborów były na kongresach międzynarodowych w Niemczech, Austrii, Francji, Rosji, Czechach, USA, Kanadzie, na Węgrzech i na Ukrainie.

Rozwój działalności Edytuj

W latach 80. XX w. i 90. XX w. i XXI w. zgromadzenia odbywały się w szczecińskich i koszalińskich halach i na stadionach. W roku 2012 zaplanowano kongresy okręgowe na szcecińskim Stadionie Miejskim przy ul. Karłowicza oraz w koszalińskim amfiteatrze przy ul. Piastowskiej. Od 12 grudnia 2009 roku wyznawcy korzystają również ze zgromadzeń obwodowych i specjalnych w Sali Zgromadzeń w podgoleniowskich Mostach. Z Sali korzystają zachodniopomorskie i częściowo lubuskie zbory - ok. 9 tysięcy wyznawców. Obiekt wzniesiono od podstaw w ciągu 9 miesięcy przez wolontariuszy ze 126 zborów. Sala posiada prawie 1000 miejsc siedzących, pokoje gościnne, trzy mieszkania, magazyn literatury, salę wykładową i szkoleniową, pomieszczenia socjalne, zaplecze techniczne[11][12][13].

Wypadek autokaru koło Kicka, wiozącego Świadków Jehowy na zgromadzenieEdytuj

21 kwietnia 2012 roku na autokar wiozący wyznawców z stargardzkiego zboru na zgromadzenie do Sali Zgromadzeń w Mostach, najechała ciężarówka, wskutek czego 10 osób zostało ciężko ranych, a ponad 50 doznało innych obrażeń. Na miejscu wypadku był minister zdrowia Bartosz Arłukowicz i wojewoda zachodniopomorski[14][15][16].

PrzypisyEdytuj

  1. Gedächtnismahl der Zeugen Jehovas
  2. Kongresse der Zeugen Jehovas (Bibelforscher) von 1891 - 1945
  3. Strażnica 1.08.1922, s. 114 (wyd. niem)
  4. Strażnica 1.08.1922, s. 114 (wyd. niem)
  5. Działalność Świadków Jehowy w Niemczech w czasch nowożytnych s. 15
  6. Więzieni za wiarę: Świadkowie Jehowy w KL Auschwitz, Teresa Wontor-Cichy, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2003
  7. Wiesław Jan Wysocki, Bóg na nieludzkiej ziemi, s. 178, Warszawa 1978
  8. J. Niedźwiadek, A jednak ocalałam, Wieści, nr 16, 1985
  9. karlo-vegelahn
  10. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 226
  11. www.goleniowska.com
  12. szort.pl
  13. Świadkowie Jehowy mają nową salę zgromadzeń
  14. Zderzenie autokaru i tira, 50 osób rannych (rmffm)
  15. tvp.info
  16. Zachodniopomorskie: wypadek autokaru między Grabowem a Kickiem (wp.pl)