FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie podlaskim – wspólnota ok. 2450 głosicieli w województwie podlaskim należących do 25 zborów (w nich także grupy angielskojęzycznej, grupy rosyjskojęzycznej, grupy litewskojęzycznej, 2 grup języka migowego oraz grupy polskojęzycznej na oddaleniu nich także grupy angielskojęzycznej).

Historia Edytuj

Działalność Świadków Jehowy na obecnym terenie województwa datuje się od ok. roku 1920. Pod koniec lat 20. XX w. zbór istniał w Łapach. W czasie nazizmu wielu tutejszych wyznawców trafiło do więzień i hitlerowskich obozów koncentracyjnych za odmowę wyrzeczenia się wiary[1]. Po II wojnie światowej powstały nowe zbory. Szczególnie od lat 60. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie). W czasie zakazu działalności zgromadzenia (tzw. konwencje leśne) organizowano potajemnie. Wyznawcy za działalność religijną oraz za odmowę służby wojskowej zostawali skazywani na kary więzienia. Działalność wydawnicza ich publikacji była prowadzona konspiracyjnie w ukrytych ośrodkach drukarskich na terenie województwa. Pod koniec lat 70. XX w. niektórym wyznawcom udało się wyjechać na kongresy poza granice Polski, w roku 1980 i 1981 do Wiednia, a w latach 90. XX w. i w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., delegacje z tutejszych zborów były na kongresach międzynarodowych w Niemczech, Austrii, Francji, Rosji, Czechach, USA, Kanadzie, na Węgrzech i na Ukrainie. Od roku 1982 rozpoczęto wynajmować ponownie hale sportowe, a w następnych również stadiony na zgromadzenia. Wkrótce zaczęły powstawać nowe Sale Królestwa. W 2000 roku na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok Sądu Wojewódzkiego w Olsztynie z 1954 roku i uniewinnił jednego z wyznawców, który od sierpnia 1952 roku do grudnia 1953 roku na terenie powiatów Pisz i Kolno był aktywnym członkiem związku pod nazwą Świadkowie Jehowy [2]. Kongresy odbywały się na białostockich stadionach[3][4]. W 2011 i 2012 roku odbył się on w Łomży[5]. W 2012 i 2013 roku nastąpiła reorganizacja zborów.

Zbory z własnymi Salami KrólestwaEdytuj

BiałystokEdytuj

  • Zobacz: Świadkowie Jehowy w Białymstoku
    • 14 zborów: Antoniuk, Bema, Białostoczek (w tym grupa j. migowego), Dojlidy (w tym grupa angielskojęzyczna), Dziesięciny, Grabówka, Nowe Miasto, Piasta (w tym grupa rosyjskojęzyczna), Słoneczny Stok, Śródmieście, Tysiąclecia, Wygoda, Zgoda, Zielone Wzgórza

Suwałki Edytuj

Łomża Edytuj

AugustówEdytuj

Bielsk PodlaskiEdytuj

CiechanowoEdytuj

    • zbór

GrajewoEdytuj

HajnówkaEdytuj

KleszczeleEdytuj

KolnoEdytuj

MichałowoEdytuj

SejnyEdytuj

SiemiatyczeEdytuj

SokółkaEdytuj

ZambrówEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Więzieni za wiarę: Świadkowie Jehowy w KL Auschwitz, Teresa Wontor-Cichy, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2003
  2. Rzeczpospolita 23.10.2000
  3. Okręgowy Kongres Świadków Jehowy w Białymstoku (radio.białystok.pl)
  4. Kongres Świadków Jehowy (tvp.pl)
  5. Ponad trzy tysiące Świadków Jehowy w Łomży