FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie podlaskim – wspólnota ok. 3000 aktywnych wyznawców w województwie podlaskim należących do 31 zborów (w nich także grupy angielskojęzycznej, grupy języka rosyjskiego i grupy języka migowego) w okręgu warszawskiego.

Historia Edytuj

Działalność Świadków Jehowy na obecnym terenie województwa datuje się od ok. roku 1920. Pod koniec lat 20. XX w. zbór istniał w Łapach. W czasie nazizmu wielu tutejszych wyznawców trafiło do więzień i hitlerowskich obozów koncentracyjnych za odmowę wyrzeczenia się wiary[1]. Po II wojnie światowej powstały nowe zbory. Szczególnie od lat 60. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie). W czasie zakazu działalności zgromadzenia (tzw. konwencje leśne) organizowano potajemnie. Wyznawcy za działalność religijną oraz za odmowę służby wojskowej zostawali skazywani na kary więzienia. Działalność wydawnicza ich publikacji była prowadzona konspiracyjnie w ukrytych ośrodkach drukarskich na terenie województwa. Pod koniec lat 70. XX w. niektórym wyznawcom udało się wyjechać na kongresy poza granice Polski, w roku 1980 i 1981 do Wiednia, a w latach 90. XX w. i w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., delegacje z tutejszych zborów były na kongresach międzynarodowych w Niemczech, Austrii, Francji, Rosji, Czechach, USA, Kanadzie, na Węgrzech i na Ukrainie. Od roku 1982 rozpoczęto wynajmować ponownie hale sportowe, a w następnych również stadiony na zgromadzenia. Wkrótce zaczęły powstawać nowe Sale Królestwa. W 2000 roku na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok Sądu Wojewódzkiego w Olsztynie z 1954 roku i uniewinnił jednego z wyznawców, który od sierpnia 1952 roku do grudnia 1953 roku na terenie powiatów Pisz i Kolno był aktywnym członkiem związku pod nazwą Świadkowie Jehowy [2]. Kongresy odbywały się na białostockich stadionach[3][4]. W 2011 i 2012 roku odbył się on w Łomży[5]. W 2012 i 2013 roku nastąpiła reorganizacja zborów.

Zbory z własnymi Salami KrólestwaEdytuj

BiałystokEdytuj

  • Zobacz: Świadkowie Jehowy w Białymstoku
    • 14 zborów: Antoniuk, Bema, Białostoczek, Dojlidy, Dziesięciny, Grabówka, Nowe Miasto, Piasta, Słoneczny Stok, Śródmieście, Tysiąclecia, Wygoda, Zgoda, Zielone Wzgórza oraz grupy: j. migowego, angielskojęzyczna i rosyjskojęzyczna

Suwałki Edytuj

Łomża Edytuj

AugustówEdytuj

Bielsk PodlaskiEdytuj

GrajewoEdytuj

HajnówkaEdytuj

KleszczeleEdytuj

KolnoEdytuj

MichałowoEdytuj

SejnyEdytuj

SiemiatyczeEdytuj

SokółkaEdytuj

ZambrówEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. Więzieni za wiarę: Świadkowie Jehowy w KL Auschwitz, Teresa Wontor-Cichy, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2003
  2. Rzeczpospolita 23.10.2000
  3. Okręgowy Kongres Świadków Jehowy w Białymstoku (radio.białystok.pl)
  4. Kongres Świadków Jehowy (tvp.pl)
  5. Ponad trzy tysiące Świadków Jehowy w Łomży