FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie lubuskim – wspólnota ponad 6000 aktywnych wyznawców (głosicieli) w zborach w miastach: Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Babimost, Bytom Odrzański, Drezdenko, Gubin, Iłowa, Jasień, Kostrzyn nad Odrą, Kożuchów, Krosno Odrzańskie, Lubsko, Łęknica, Międzyrzecz, Nowa Sól, Rzepin, Skwierzyna, Słubice, Strzelce Krajeńskie, Sulechów, Sulęcin, Szprotawa, Świebodzin, Wschowa, Żagań i Żary należących do okręgu legnickiego i okręgu poznańskiego (północna część województwa).

Sprawdź aktualne pory zebrań na: JW.ORGEdytuj

Historia Edytuj

Działalność Świadków Jehowy na terenie obecnego województwa lubuskiego zapoczątkowali na początku XX w. niemieccy współwyznawcy. W latach 20. XX w. istniały duże grupy wyznawców, głównie w Strzelcach Krajeńskich i Nowej Soli. W 1932 roku w Żaganiu zorganizowano pierwszy kongres na tym terenie[1][2].

W czasie II wojny światowej wielu wyznawców z tego terenu zginęło w hitlerowskich obozach koncentracyjnych. Po jej zakończeniu Jan Pieniewski z żoną przyjechał do Gorzowa Wielkopolskiego. Oto jego wspomnienia: "W lutym 1946 roku rozpoczęliśmy pracę od drzwi do drzwi. Odwiedziliśmy najpierw sąsiadów. Do pierwszych trzech domów poszliśmy we dwoje, a później już każde głosiło osobno. Żona często pytała: ‚Kiedy my opracujemy całe to miasto?’ (...) Pewnego razu spotkaliśmy człowieka, który za egzemplarz Biblii gotów był oddać krowę. Biblię mu dostarczyliśmy, krowy oczywiście nie biorąc" [3].

W dniach 17-19 października 1947 roku w sali OM TUR w Gorzowie Wielkopolskim odbyła się konwencja z udziałem ponad 600 osób. W czasie jej trwania w ramach działalności kaznodziejskiej odwiedzono każde mieszkanie w mieście i w dwóch pobliskich wsiach. Według publikacji IPN w czasie owej konwencji uczestniczący w niej zostali obrzuceni kamieniami przez tłum zgromadzony pod salą. W 1956 roku trzech wyznawców zostało skazanych na kary więzienia za przynależność i działalność w związku wyznaniowym Świadków Jehowy na terenie jednejz ówczesnych gromad wojewódzrwa. W 2000 roku w efekcie kasacji wniesionej przez prokuratora generalnego, Sąd Najwyższy uchylił tamte wyroki i wszystkich trzech uniewinnił[4].

W następnych dziesięcioleciach - już w czasie zakazu działalności - powstały kolejne zbory. Od kwietnia do września 1950 roku UB aresztowało grupę wyznawców - najwięcej w Krośnie Odrzańskim [5]. Szczególnie od 70. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie). Organizowano tzw. konwencje leśne. Od roku 1982 rozpoczęto wynajmować ponownie hale sportowe, a w następnym roku również stadiony na kongresy. Pod koniec lat 70 XX w. niektórym wyznawcom udało się wyjechać na kongresy poza granice Polski; w roku 1980 i 1981 do Wiednia, a w latach 90. XX w. i w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., delegacje z tutejszych zborów były na kongresach międzynarodowych w Niemczech, Austrii, Francji, Rosji, Czechach, USA, Kanadzie, na Węgrzech i na Ukrainie.

Obecnie dla ponad 6000 aktywnych wyznawców - z części południowej województwa lubuskiego odbywają się one w zielonogórskiej hali CRS, a z północnej w Szczecinie.

PrzypisyEdytuj

  1. Kongresy (de)
  2. Strażnica: 15.06.32, s. 178 (de)
  3. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 211
  4. Rzeczpospolita 31.07.2000
  5. (IPN)