FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie lubelskim – wspólnota ponad 9000 aktywnych wyznawców w województwie lubelskim należących do okręgu lubelskiego.

Sprawdź aktualne pory zebrań na: JW.ORG Edytuj

Historia Edytuj

Działalność Świadków Jehowy na obecnym terenie województwa podjęto ok. roku 1920. Na początku lat 30. XX w. zbory istniały m.in. w następujących miastach i miejscowościach: Lublin, Biszcza, Terespol, Korchów Pierwszy, Rulikówka. W roku 1939 np. Józef Włodarczyk z Lubelszczyzny nabył i starannie zabezpieczył 12 000 broszur, książki, 1000 Biblii, 500 śpiewników, 250 płyt z nagranymi wykładami biblijnymi, co bardzo się przydało bowiem w okresie wojny, nie było żadnych nowych dostaw tych publikacji.

W czasie nazizmu wielu tutejszych wyznawców trafiło do więzień i hitlerowskich obozów koncentracyjnych za odmowę wyrzeczenia się swojej wiary. Dużą grupę wyznawców przewieziono z KL Lublin do Auschwitz[1]. W czasie wojny podjęto na nowo działalność głoszenia od domu do domu.

Po II wojnie światowej powstały nowe zbory. W latach 1945 i 1946 do zboru Teresin przyłączało się niekiedy po 15 do 20 osób w miesiącu, a w jednym przybyły aż 42 osoby. W roku 1947 liczył on już 240 głosicieli, a zbór w pobliskim Alojzowie — 190.

1 marca 1946 roku 15-letnia Henryka Żur z okolic Chełma wybrała się ze współwyznawcą ze zboru do pobliskiej miejscowości, by odwiedzić zainteresowanych tą religią. Oboje wpadli w ręce członków NSZ. Mężczyzna został dotkliwie pobity. Dziewczynę przez kilka godzin straszliwie torturowano, zawleczono do pobliskiego lasu i zastrzelono. Niecałe trzy tygodnie później, wieczorem 18 marca, 30-osobowa grupa wdarła się do domu Jana Ziemcowa. Napastnicy próbowali najpierw zmusić całą rodzinę do wyspowiadania się u miejscowego księdza katolickiego i przyniesienia od niego stosownego zaświadczenia. Potem zaczęli bić Ziemcowa pałkami, aż go zatłukli na śmierć, a później pobili do nieprzytomności resztę rodziny. 12 czerwca owego roku doszło do kolejnego zabójstwa rodziny Kądzieli, potem banda ta przez 6 godzin znęcała się nad rodziną Kuleszów, by wymusić na nich zgodę na powrót do Kościoła katolickiego. Aleksandra Kuleszę zatłukli na śmierć.

W roku 1947 zliczono akty przemocy, których dopuszczono się na Świadkach Jehowy w celu nawrócenia ich na katolicyzm, okazało się, że ucierpiało z tego powodu około 4000 osób, a 60 z nich zamordowano. Narodowe Siły Zbrojne dokonały około 800 napadów na domy wyznawców. W czerwcu 1946 roku we wsi Borówek]] na dwudniowe zgromadzenie przybyło około 1500 osób, a 260 osób zostało ochrzczonych[2].

Latem 1948 roku odbyło się kolejne zgromadzenie w Lublinie. Jak donosi Rocznik Świadków Jehowy - 1994: " księża ogłosili w tym mieście, że Świadkowie Jehowy z całej Polski przybyli z zamiarem zniszczenia tam świątyń katolickich; wezwano zatem wiernych do obrony kościołów i miasta. Ciżba podburzonych fanatyków religijnych natarła na uczestników kongresu. Bezpieczeństwa ich bronili uzbrojeni milicjanci, którzy pakowali co agresywniejszych prowodyrów na ciężarówki, wywozili do 30 kilometrów za miasto, z dala od uczęszczanych szlaków komunikacyjnych, i puszczali wolno".

Ten sam Rocznik donosi o innym zgromadzeniu: "w maju 1949 roku kazano przerwać program zgromadzenia obwodowego odbywającego się w okolicy Chełma. Odmowa doprowadziła do aresztowania braci odpowiedzialnych. W ostatnim dniu zjazdu uczestnicy znowu się zeszli, a pewien brat w zastępstwie aresztowanego wygłosił przemówienie okolicznościowe do chrztu; po południu na wykład publiczny przyszło około tysiąca osób. Milicjanci aresztowali kolejnych mówców, ale za każdym razem zabranego zastępował następny brat i kontynuował przemówienie. Wieczorem okazało się, że tego dnia przemawiało aż 27 braci!".

Szczególnie od lat 60. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie). W czasie zakazu działalności zgromadzenia (tzw. konwencje leśne) organizowano potajemnie. Po odzyskaniu uznania prawnego w Polsce, zaczęto organizować je w halach i na stadionach. Wkrótce zaczęły powstawać nowe Sale Królestwa.

Przez 5 miesięcy w 2006 roku w Lublin (KL) (Majdanek)[3] prezentowana była wystawa Więzieni za wiarę - Świadkowie Jehowy a hitleryzm poświęcona ich neutralności w okresie nazizmu. W 2010 roku zorganizowano pomoc głównie dla poszkodowanych przez powódź współwyznawców. W marcu 2011 roku Świadkowie Jehowy - Marianna i Józef Borzęccy z Piasków Szlacheckich - zostali odznaczeni medalami Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Pomogli oni w ukrywaniu się Gitli Szarf i jej trzem córkom, oferując schronienie oraz fałszywe dokumenty [4]. Obecnie kongresy okręgowe odbywają się w lubeskiej hali Globus i na zamojskich stadionach. W 2012 roku nastąpiła reorganizacja zborów.

ZboryEdytuj

Poniższa lista obejmuje zbory zgromadzające się na terenie województwa (2013):

  • Biała Podlaska: 2 zbory: Południe (w tym grupa rosyjskojęzyczna), Północ
  • Chełm: 9 zborów: Jagiellońska, Jedność, Litewska, Malowane, Południe, Północ, Rejowiecka, Słoneczne, Wschód
  • Lublin: 17 zborów: Błonie, Bronowice, Choiny, Czechów, Ćmiłów, Kalinowczyzna (w tym grupa angielskojęzyczna), Krańcowa, Kunickiego, Nadbystrzycka, Nałkowskich, Migowy, Rosyjski, Sławinek, Śródmieście, Warszawska, Węglin, Zemborzycka
  • Zamość: 4 zbory: Południe, Północ, Wschód, Zachód
  • powiat bialski: 3 zbory: Kostomłoty, Terespol, Wisznice
  • powiat biłgorajski: 4 zbory: Biłgoraj-Centrum (w tym grupa języka migowego), Biłgoraj-Puszcza, Biszcza, Chmielek
  • powiat chełmski: 9 zborów: Alojzów, Białopole (Sala Królestwa: Kicin), Chojno-Siedliszcze, Depułtycze (Sala Królestwa: Depułtycze Nowe), Leśniowice, Łowcza, Ostrów, Sawin, Wojsławice
  • powiat hrubieszowski: 4 zbory: Hrebenne, Hrubieszów-Wschód, Hrubieszów-Zachód, Mircze-Miętkie (Sala Królestwa: Miętkie)
  • powiat janowski: 1 zbór: Janów Lubelski (w tym grupa języka migowego)
  • powiat krasnostawski: 9 zborów: Krasnystaw-Południe, Krasnystaw-Północ, Izbica (Sala Królestwa: Krasnystaw), Majdan Krzywski, Majdan Średni (Sala Królestwa: Suszeń), Olchowiec (Sala Królestwa: Borów), Poperczyn, Rejowiec (Rejowiec Osada), Żółkiewka
  • powiat kraśnicki: 3 zbory: Annopol, Kraśnik-Fabryczny, Kraśnik-Południe
  • powiat lubartowski: 2 zbory: Lubartów, Michów (Sala Królestwa: Rudno)
  • powiat lubelski: 5 zborów: Bychawa, Garbów, Krzczonów, Niemce (Sala Królestwa: Wola Niemiecka), Piotrków
  • powiat łęczyński: 4 zbory: Jaszczów, Łęczna-Południe, Łęczna-Północ (Sala Królestwa: Ciechanki Łęczyńskie), Podgłębokie
  • powiat łukowski: 2 zbory: Łuków, Wola Okrzejska
  • powiat opolski: 1 zbór: Poniatowa (Sala Królestwa: Kowala Pierwsza)
  • powiat parczewski: 1 zbór: Parczew
  • powiat puławski: 4 zbory: Nałęczów (Sala Królestwa: Strzelce), Puławy-Chemia, Puławy-Niwa, Puławy-Zachód
  • powiat radzyński: 1 zbór: Radzyń Podlaski
  • powiat rycki: 2 zbory: Dęblin, Ryki
  • powiat świdnicki: 7 zborów: Świdnik-Południe, Świdnik-Północ, Świdnik-Wschód, Świdnik-Zachód, Izdebno, Pełczyn, Piaski
  • powiat tomaszowski: 2 zbory: Lubycza Królewska (Sala Królestwa: Ruda Żurawiecka), Tomaszów Lubelski
  • powiat włodawski: 3 zbory: Kołacze, Włodawa, Wola Uhruska
  • powiat zamojski: 3 zbory: Bondyrz (Sala Królestwa: Hutki), Latyczyn, Zwierzyniec (Sala Królestwa: Bodaczów)

PrzypisyEdytuj

  1. Więzieni za wiarę: Świadkowie Jehowy w KL Auschwitz, Teresa Wontor-Cichy, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2003
  2. Rocznik Świadków Jehowy - 1994 s. 213
  3. Muzeum na Majdanku
  4. [id=1 tokfm.pl]