FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie kujawsko-pomorskim – wspólnota ponad 6 500 aktywnych Świadków Jehowy (głosicieli) w województwie kujawsko-pomorskim należących do okręgu gdańskiego.

Sprawdź aktualne pory zebrań na: JW.ORG

Historia Edytuj

Działalność Świadków Jehowy na tym terenie zapoczątkowali na początku XX w. niemieccy współwyznawcy. W roku roku 1914 działała grupa 30 wyznawców w Bydgoszczy. W latach 20. XX w. istniały duże grupy wyznawców, głównie w Bydgoszczy[1][2]. W 1927 odbyła się pierwsze zgromadzenie w Bydgoszczy. Na początku lat 30. XX w. zbory działały m.in. w miastach: Bydgoszcz, Inowrocław, Aleksandrów Kujawski, Grudziądz i Włocławek. W latach 30. XX w. kler oskarżył Świadka Jehowy rozpowszechniającego publikacje Towarzystwa Strażnica o bluźnierstwo przeciw Bogu. Prokurator Sądu Apelacyjnego w Toruniu wystąpił o uniewinnienie, argumentując: "Świadkowie Jehowy zajmują dokładnie takie samo stanowisko, jak pierwsi chrześcijanie. Nie rozumiani i prześladowani, reprezentują najszczytniejsze ideały w zepsutym i zdegenerowanym świecie"[3][4].

W czasie II wojny światowej wielu wyznawców z tego terenu zginęło w hitlerowskich obozach koncentracyjnych. W następnych dziesięcioleciach (w PRL) w czasie zakazu działalności - powstawały kolejne zbory.

Romuald Stawski wspomina:

"W kwietniu 1951 roku po zakończeniu chrześcijańskiego zebrania zostałem przez śledzących mnie funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa aresztowany na ulicy. Ponieważ nie chciałem odpowiadać na ich pytania, jeszcze tej samej nocy przewieźli mnie do więzienia w Bydgoszczy i zaczęli przesłuchiwać. Kazano mi stać pod ścianą przez sześć dni i nocy — bez picia i jedzenia, w kłębach dymu papierosowego. Bito mnie pałką, a papierosami przypalano skórę. Gdy traciłem świadomość, polewano mnie wodą i wznawiano śledztw.[5].

W latach 1956-1969 służba bezpieczeństwa wykryła i zlikwidowała ośrodki produkcji i dystrybucji publikacji. Pewien funkcjonariusz z Bydgoszczy chełpił się: "Służba wywiadowcza jest tak zorganizowana, że najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy zostaje ustalone miejsce zakonspirowanego punktu drukarskiego Świadków Jehowy". Jednak do tego nie doszło [6].

W roku 1972 oficer służby bezpieczeństwa Henryk Skibiński od kilku lat zbierał materiały szkalujące Świadków Jehowy, zamierzał na ich podstawie uzyskać tytuł doktora nauk humanistycznych. Rozprawa Treści i formy propagandy stosowanej przez sektę świadków Jehowy w PRL, miała stać się dla przedstawicieli prawa podręcznikiem ułatwiającym zwalczanie tego wyznania. 31 maja 1972 roku, gdy przedstawiał swe tezy w gmachu uniwersytetu w Toruniu, wśród publiczności przysłuchiwali się temu Świadkowie Jehowy.

"Skibiński twierdził, jakoby to byli wrogowie państwa i jego sojuszników, szpiedzy pracujący na rzecz nieprzyjaznego mocarstwa, ludzie przeciwni nauce, transfuzji krwi, krytykujący ewolucję i tak dalej. Mimo wszystko poczuł się zmuszonym wspomnieć, że mają opinię obowiązkowych i uczciwych obywateli. Głos zabierali także promotor oraz profesorowie recenzenci. Następnie zaproszono do dyskusji publiczność. Brat Jan Waldemar Rynkiewicz wyzyskał tę sposobność, by w obszernym wystąpieniu całkowicie odeprzeć zarzut co do wrogości wobec państwa, jak również co do szpiegostwa. Wykazał szereg nieścisłości w pracy doktorskiej pana Skibińskiego oraz stronniczość jego argumentacji. (Całkowicie pominął on na przykład fakt, iż sądy odstąpiły już od zarzutu szpiegostwa i zrehabilitowały wielu Świadków). Ponadto brat Rynkiewicz zwrócił szczególną uwagę na wkład Świadków Jehowy w rozwój chirurgii obywającej się bez przetaczania krwi, co pan Skibiński również przemilczał. Komisja przyjęła dokumenty przedłożone przez brata Rynkiewicza. Z kolei bracia Zygmunt Sawicki i Józef Rajchel, także siedzący wśród słuchaczy, śmiało przedstawili biblijny pogląd na stosunek chrześcijan do polityki i konfliktów światowych. Cała publiczność bacznie śledziła te wystąpienia. Pan Skibiński w swojej replice zupełnie stracił panowanie nad sobą i przewodniczący był zmuszony odebrać mu głos. Nie otrzymał tego dnia promocji, na co daremnie czekali z kwiatami jego krewni i znajomi.[7]

Szczególnie od 70. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie). Organizowano tzw. konwencje leśne. Pod koniec lat 70. XX w. niektórym wyznawcom udało się wyjechać na kongresy poza granice Polski, w roku 1980 i 1981 do Wiednia, a w latach 90. XX w. i w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., delegacje z tutejszych zborów były na kongresach międzynarodowych w Niemczech, Austrii, Francji, Rosji, Czechach, USA, Kanadzie, na Węgrzech i na Ukrainie. Od roku 1982 rozpoczęto wynajmować ponownie hale sportowe, a w następnym roku również stadiony na kongresy najpierw w Bydgoszczy, a w latach 1991, 2010 i 2011 odbyły się one w Toruniu [8]. Od lat 90. XX w. powstawały Sale Królestwa w różnych miastach województwa.

ZboryEdytuj

  • Bydgoszcz: 16 zborów: Bartodzieje, Błonie, Fordon, Kapuściska, Leśne, Mariampol, Miedzyń, Migowy, Nowy Fordon, Osowa Góra, Północ, Prądy, Śródmieście, Szwederowo, Wyżyny, Wzgórze Wolności
  • Grudziądz: 5 zborów: Centrum, Lotnisko, Południe (w tym grupa języka migowego), Tarpno, Tuszewo
  • Toruń: 8 zborów: Bielawy, Bydgoskie, Chełmińskie, Chrobrego, Na Skarpie, Podgórz (w tym grupa angielskojęzyczna), Rubinkowo, Wschód,
  • Włocławek: 4 zbory: Południe, Wschód (w tym grupa języka migowego), Zachód, Zazamcze
  • powiat aleksandrowski: 2 zbory: Aleksandrów Kujawski, Ciechocinek
  • powiat brodnicki: 2 zbory: Brodnica, Jabłonowo Pomorskie (Sala Królestwa: Grzybno)[c]
  • powiat bydgoski: 3 zbory: Białe Błota (Sala Królestwa: Kruszyn Krajeński), Brzoza *(Sala Królestwa: Chmielniki), Koronowo
  • powiat chełmiński: 2 zbory: Chełmno, Unisław
  • powiat golubsko-dobrzyński: 1 zbór: Golub-Dobrzyń
  • powiat grudziądzki: nie ma zborów
  • powiat inowrocławski: 4 zbory: Inowrocław-Południe, Inowrocław-Wschód, Inowrocław-*Zachód, Kruszwica
  • powiat lipnowski: 1 zbór: Lipno
  • powiat mogileński: 2 zbory: Mogilno, Strzelno
  • powiat nakielski: 3 zbory: Nakło-Południe, Nakło-Północ, Szubin
  • powiat radziejowski: 1 zbór: Radziejów
  • powiat rypiński: 1 zbór: Rypin (w tym grupa języka migowego)
  • powiat sępoleński: 1 zbór: Sępólno Krajeńskie
  • powiat świecki: 4 zbory: Świecie-Południe, Świecie-Północ, Nowe nad Wisłą (Sala *Królestwa: Górne Morgi), Osie
  • powiat toruński: 2 zbory: Chełmża (Sala Królestwa: Strużal), Czernikowo
  • powiat tucholski: 1 zbór: Tuchola
  • powiat wąbrzeski: 1 zbór: Wąbrzeźno
  • powiat włocławski: 2 zbory: Izbica Kujawska, Szpetal Górny
  • powiat żniński: 2 zbory: Barcin, Żnin

PrzypisyEdytuj

  1. Kongresy (de)
  2. Strażnica: 15.06.32, s. 178 (de)
  3. Świadkowie Jehowy - głosiciele Królestwa Bożego s. 657
  4. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 197
  5. Strażnica Zwiastująca Królestwo Jehowy 1.08.2005
  6. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 233
  7. Rocznik Świadków Jehowy 1994
  8. kongres w Toruniu 2011