FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie dolnośląskim – wspólnota ok. 13 500 aktywnych wyznawców w województwie dolnośląskim należących do 143 zborów w okręgu wrocławskim.

Sprawdź aktualne pory zebrań na: JW.ORG

Historia Edytuj

Działalność Świadków Jehowy na obecnym terenie województwa podjęli w 1913 roku niemieccy współwyznawcy, organizując serie wykładów. W 1919 roku we Wrocławiu było 19 wyznawców. Pod koniec lat 20. XX w. w ówczesnych Cieplicach Śląskich-Zdroju działało ponad 40 wyznawców, a w samej Jeleniej Górze ok. 60, duże grupy wyznawców działały w okolicach Wałbrzycha, Kłodzka, Nowej Rudy oraz Zgorzelca. W 1932 roku odbył się w Legnicy i Nowej Rudzie kongres, a w 1933 roku we Wrocławiu[1].

W czasach nazizmu wielu tutejszych niemieckich Świadków Jehowy trafiło do więzień i hitlerowskich obozów koncentracyjnych za odmowę pójścia na kompromis i wyrzeczenia się służenia Bogu Jehowie (m.in. z Legnicy, Nowej Rudy, Lubania) [2].

Po II wojnie światowej przybyli tu polscy wyznawcy. Powstały nowe zbory. W roku 1945 do Jeleniej Góry przeprowadził się z rodziną Stanisław Kocieniewski. Wkrótce sprowadzali się inni i powstał tam pierwszy zbór[3]. Szczególnie od lat 70. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie).

Po odzyskaniu uznania prawnego w Polsce, zaczęto organizować tu zgromadzenia w halach i na stadionach. W roku 1985 we Wrocławiu odbył się kongres międzynarodowy. Wkrótce zaczęły powstawać nowe Sale Królestwa. W 1988 roku do głosicielki w Środzie Śląskiej dołączyli pionierzy. W roku 1990 powstał tam 47-osobowy zbór, a wkrótce Sala Królestwa. W 1992 roku o działalności tamtejszych wyznawców napisało największe czasopismo religijne świata - Strażnica Zwiastująca Królestwo Jehowy. Obecnie działa w zborze ok. 80 wyznawców[4].

W czasie powodzi w 1997 roku i w 2010 roku zorganizowano pomoc humanitarną głównie dla poszkodowanych przez nią współwyznawców. Wiosną 2009 roku w byłym hitlerowskim obozie koncentracyjnym Gross-Rosen, prezentowana była wystawa Więzieni za wiarę - Świadkowie Jehowy a hitleryzm, poświęcona ich neutralności w okresie nazizmu. Sala Zgromadzeń dla dolnośląskich wyznawców mieści się w podbrzeskiej miejscowości Skarbimierz. Kongresy odbywają się również obecnie na stadionach we Wrocławiu i Legnicy. Świadkowie Jehowy studiują Biblię także z więźniami w zakładach karnych indywidualnie i w kilkuosobowych grupach m.in. w dwóch więzieniach w Wołowie. Niektórzy skazani zostali już ochrzczeni[5]

Zbory Edytuj

129 zborów z własnymi Salami Królestwa: Wrocław (33), Jelenia Góra (9), Legnica (9), Bielawa, Bogatynia, Boguszów-Gorce, Bolesławiec, Bolków, Brzeg Dolny, Bystrzyca Kłodzka, Chojnów, Czerwona Woda, Dzierżoniów, Gęsiniec, Głogów, Gryfów Śląski, Góra, Janowice Wielkie, Jasień, Jawor, Jaworzyna Śląska, Jedlina Zdrój, Jelcz-Laskowice, Kamienna Góra, Karpacz, Kąty Wrocławskie, Kłodzko, Kowary, Kudowa-Zdrój, Lubawka, Lubań, Lubin (4), Lwówek Śląski, Milicz (2), Nowa Ruda, Oborniki Śląskie, Oleśnica, Oława (2), Pieszyce, Polanica-Zdrój, Polkowice (3), Sobótka, Strzegom, Strzelin (2), Syców, Szczawno-Zdrój, Szklarska-Poręba, Środa Śląska, Świdnica (4), Świebodzice, Trzebnica, Wałbrzych (8), Wołów, Zgorzelec, Ziębice, Ząbkowice Śląskie, Złotoryja, Żarów.

PrzypisyEdytuj

  1. Gedächtnismahl der Zeugen Jehovas
  2. Więzieni za wiarę: Świadkowie Jehowy w KL Auschwitz, Teresa Wontor-Cichy, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2003
  3. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 211
  4. Strażnica 15.07.1992 s. 26 Zbieranie "kosztowności" w Polsce (Pionierzy torują drogę)
  5. Strażnica 15.10.98 s. 25-27