FANDOM

Świadkowie Jehowy w województwie świętokrzyskim - na terenie województwa świętokrzyskiego działa ok. 4000 aktywnych Świadków Jehowy (głosicieli), należących do okręgu krakowskiego, okręgu lubelskiego (Sandomierz, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski, Skarżysko-Kamienna i ich okolice) i okręgu katowickiego (Włoszczowa, Wola Kuczkowska).

  • Zbory w miastach i miejsowościach: Kielce, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski, Jędrzejów, Kazimierza Wielka, Małogoszcz, Chęciny, Połaniec, Skarżysko-Kamienna, Staszów, Busko-Zdrój, Sandomierz, Stąporków, Włoszczowa, Pińczów, Końskie, Chmielnik, Opatów, Ożarów, Wiślica, Daleszyce, Sędziszów, Nagłowice, Wola Kuczkowska, Suliszów.

Historia Edytuj

Historia Świadków Jehowy w województwie świętokrzyskim sięga początku lat 20. XX w. Na początku lat 30. XX w. zbory działały w następujących miejscowościach: Kielce, Ostrowiec Świętokrzyski, Strzelce, Kaczkowice. W latach 30. XX w. prześladowano grupę Świadków Jehowy w Kielcach. Jak napisał w swoich wspomnieniach pionier, Bolesław Zawadzki, podczas zebrania tego wyznania "dom w Kielcach otoczył tłum złożony z 2000 ludzi, którzy wznosili wrogie okrzyki i zaczęli rzucać kamieniami. Niektórzy taczkami dowozili świeże zapasy. Kiedy potem domownicy wywozili kamienie, które wpadły przez zrujnowany dach i okna, wypełniły one sześć wozów konnych!" [1]

W latach 50. XX w. i 60. XX w. powstały następne grupy wyznawców. W roku 1960 oficer UB kapitan Pabisiak z Warszawy w Kielcach przeprowadził liczne rewizje i przesłuchania wśród wyznawców [2]. W połowie lat 60. XX w. rozpoczęto organizowanie tzw. konwencji leśnych. Wyznawcy za działalność religijną oraz za odmowę służby wojskowej zostawali skazywani na kary więzienia. Działalność wydawnicza ich publikacji była prowadzona konspiracyjnie w ukrytych ośrodkach drukarskich na terenie województwa. Szczególnie od 60. XX w. głosiciele w lecie prowadzą grupową wyjazdową działalność kaznodziejską na terenach gdzie jest mniej wyznawców - tzw. grupy pionierskie (wcześniej: obozy pionierskie, ośrodki pionierskie). Pod koniec lat 70. XX w. niektórym wyznawcom udało się wyjechać na kongresy poza granice Polski. Od roku 1982 rozpoczęto wynajmować ponownie hale sportowe, a w następnych latach również stadiony na zgromadzenia. Dziesięć kongresów okręgowych odbyło się w Starachowicach, dwa w Kielcach w roku 2010 i 2011[3]. Od roku 1999 wyznawcy z powiatów jędrzejowskiego, włoszczowskiego, kaziemierskiego, buskiego korzystają ze zgromadzeń obwodowych i specjalnych w Centrum Kongresowym w Sosnowcu. Oprócz tego wyznawcy z powiatu włoszczowskiego spotykają się na kongresach okręgowych organizowanych latem obecnie w Sosnowcu, z powiatu kazimierzowskiego i buskiego w Krakowie, a z okolic Sandomierza w Rzeszowie. Od lat 90. XX w. powstały Sale Królestwa, m.in kompleks trzech sal w Kielcach w 2005 roku[4], a ostatnio - w 2011 roku - powstała Sala Królestwa w Jakuszowicach k. Kazimierzy Wielkiej[5]. W czasie powodzi w 2010 roku zorganizowano pomoc humanitarną głównie dla poszkodowanych przez kataklizm współwyznawców. Pod koniec roku 2010 przybyli misjonarze z 129. klasy Szkoły Gilead, aby pomóc w działalności wśród obcokrajowców w Polsce. Skierowani zostali do jednego z kieleckich zborów.

PrzypisyEdytuj

  1. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 194
  2. Rzeczpospolita 27.04.2001
  3. Niesamowity chrzest! Kilka tysięcy Świadków Jehowy na kieleckiej Kadzielni! (echodnia.eu)
  4. Inwestycja Stowarzyszenia "Strażnica" na Białogonie
  5. Sala Królestwa w Jakuszowicach (kazimierzawielka.pl)