FANDOM

Kongres Kraków 2011

Kongres, Kraków, 2011

Kongres 2012. Hasło

6-8 lipca 2012 roku kongres okręgowy Strzeż swego serca! odbył się na stadionie Cracovii

Baner Kongres 2011

Tablica informacyjna kongresu okręgowego w 2011 roku

Sala Królestwa.Kraków-Ruczaj.006

Kompleks Sal Królestwa Świadków Jehowy, Kraków os. Ruczaj (ul. Kobierzyńska)

Sala Królestwa. Kraków-Bronowice.1

Sala Królestwa. Kraków-Bronowice (ul. Na Polach)

Sala Królestwa Kraków-Grzegórzki. 1

Sala Królestwa. Kraków-Grzegórzki (ul. Semperitowców)

Centrum Kongresowe Sosnowiec

Od 1999 roku krakowscy wyznawcy korzystają też z Centrum Kongresowego w Sosnowcu

170

Kordynator polskiego Biura Oddziału Harald Viv Mouritz - telebim, stadion Cracovii, kongres w 2012

SPRAWDŹ AKTUALNE PORY ZEBRAŃ - na jw.org

Świadkowie Jehowy w Krakowie - na terenie miasta aktualnie funkcjonują 23 duże zbory Świadków Jehowy (w tym zbór anglojęzyczny, zbór języka migowego, zbór rosyjskojęzyczny, zbór ukraińskojęzyczny oraz grupy: chińskojęzyczna, hiszpańskojęzyczna, portugalskojęzyczna). Ponad 2500 wyznawców (głosicieli), spotykających się w Salach Królestwa:

  • ul. Fatimska 63 (kompleks Sal),
  • ul. Kobierzyńska 88A (kompleks Sal), (w tym zebrania w j. rosyjskim i j. ukraińskim)
  • ul. Libery 20,
  • ul. Na Polach 36a,
  • ul. Nadzieja 27,
  • ul. Poronińska 17,
  • ul. Rączna 25A,
  • ul. Semperitowców 14, (w tym zebrania w j. angielskim, j. chińskim, j. hiszpańskim, j. portugalskim i polskim j. migowym),
  • ul. Stare Wiślisko 51A,

ZboryEdytuj

23 zbory: Angielski, Azory, Bieńczyce, Kozłówek, Krowodrza, Łobzów, Migowy, Na Lotnisku, Opatkowice, Piastów, Podgórze, Prokocim, Prądnik Czerwony-Grzegórzki, Rakowice, Rosyjski, Ruczaj, Salwator, Stalowe, Stare Miasto, Tysiąclecia, Ukraiński, Urocze, Wola Duchacka, ' oraz grupy: chińskojęzyczna, hiszpańskojęzyczna i portugalskojęzyczna.

HistoriaEdytuj

Historia Świadków Jehowy w Krakowie sięga roku 1891, kiedy przybył tu Charles Taze Russell. Nie doszło wtedy do wygłoszenia publicznego przemówienia - z powodu restrykcji rządowych, niemniej jednak przeprowadził on kilkanaście indywidualnych rozmów religijnych [1].

W 1911 roku H. Oleszyński ówczesny pielgrzym ze Stanów Zjednoczonych ponownie odwiedził zbór w Krakowie. W marcu 1911 roku w trakcie posługi skierowanej do Żydów C.T. Russell odwiedził Kraków z zamiarem wygłoszenia wykładu „Syjonizm w proroctwie”. W Krakowie z powodu restrykcji rządowych zabraniających organizowania wystąpień publicznych nie doszło do jego publicznego przemówienia, niemniej jednak Russell przeprowadził kilkanaście indywidualnych rozmów i udał się do Lwowa[2].

W 1920 roku do Krakowa powrócił z USA Jan Kusina, który szybko zorganizował w tym mieście grupkę wyznawców. Zbór krakowski powstał w roku 1921. Małżeństwo Jaworskich przybyło z Francji i zamieszkało na ul. Bonerowskiej 3, jako gorliwymi głosiciele, byli prześladowani. W związku z nimi wyznawcy latem spotykali się nad Wisłą lub na Skałkach Twardowskiego. W owym czasie Józef Krett, ówczesny tzw. pielgrzym z USA złożył wizytę w krakowskim zborze. W krakowskiej sali przy ul. Dunajewskiego 5 wyświetlano film Fotodrama Stworzenia.Z emigracji powrócił również niejaki Winiarz z Mielca, który zakupił w Krakowie dom na salę zebrań. Zarejestrowany zbór miał swoją siedzibę przy ul. Kącik 5 w Podgórzu[3]. W roku 1922 odbyła się tam dyskusja trzech wyznawców z trzema teologami katolickimi. Franciszek Puchała, który przebywał na emigracji w USA, po powrocie do kraju wydał własnym kosztem ulotkę zawierającą 13 doktryn katolickich. Obiecał w niej, że za udowodnienie ich biblijnego pochodzenia zapłaci po 10000 marek polskich. Treść dyskusji podjętej i przegranej przez teologów jezuickich (m.in. Jana Rostworowskiego [4]) została wydana w formie broszury Bitwa na niebie nakładem 10000 egzemplarzy, nie licząc dodruków [5]. Dzięki nagłośnieniu tej sprawy w 1923 roku w mieście studiowaniem Pisma Świętego było już zainteresowanych 69 osób. Z czasem władze kościelne wywierały coraz większą presję na władze świeckie, nakłaniając je do aresztowań Badaczy Pisma Świętego.

W latach 30. XX w. za oszczerstwa przeciw tej grupie został ukarany redaktor Ilustrowanego Kurieru Codziennego[6]. W roku 1932 W Krakowie i okolicach działało dwóch pionierów: Stanisław Czerniak i Stanisław Oryż, a w 1935 roku dołączyli następni. W roku 1936 Sala Królestwa mieściła się w Krakowie przy ul. Brackiej, do której należał 15-osobowy zbór krakowski. Nadzorcą był Alojzy Prostak, który miał pieczę nad innymi zborami w województwie. Głosiciele ze zboru krakowskiego prowadzili działalność ewangelizacyjną głównie w podkrakowskich wioskach[7].

W czasie II wojny światowej wielu wyznawców zostało uwięzionych w hitlerowskich obozach koncentracyjnych i obozach pracy. Zbór krakowski powielał literaturę dla współwyznawców z województw krakowskiego i kieleckiego, aż do roku 1947[8]. Świadkowie Jehowy po aresztowaniu przez nazistów byli osadzani w aresztach m.in. przy ul. Montelupich w Krakowie[9]

25 i 26 maja 1947 roku w hali Sokół w Krakowie na kongresie (tzw. zjeździe ogólnokrajowym) obecnych było ok. 7000 wyznawców, którzy nosiło plakietki w kształcie fioletowego trójkąta, 476 osób zostało ochrzczonych w rzece Wisła. Chrztu udzielało 16 wyznawców. Powstała tzw. Strefa (obwód) krakowska - jedna z 11 ówczesnych stref w kraju. Nadzorcą został Alojzy Prostak z Krakowa. W 1949 roku w Krakowie wynajmowano różne salę kinowe i inne, gdzie wygłaszano wykłady biblijne. Zbór krakowski liczył ponad 60 głosicieli.

W 1954 roku w pogrzebie Alojza Prostaka skatowanego przez UB wzięło udział ok. 2000 osób, nad grobem wygłoszono przemówienie dobitnie potępiające sadystyczne metody śledztwa stosowane przez UB. W następnych dziesięcioleciach - już w czasie zakazu działalności - powstały kolejne zbory - głównie w Nowej Hucie i innych częściach miasta. A rozrastające się liczebnie dzielono na mniejsze, które po przekroczeniu ponad 120-150 głosicieli znowu dzielono na nowe.

Wyznawcy za działalność religijną oraz za odmowę służby wojskowej zostawali skazywani na kary więzienia w zakładach karnych w Krakowie - od lat 90. XX w. specjalnie przygotowani kaznodzieje odwiedzają je, by prowadzić tam działalność kaznodziejską. Działalność wydawnicza ich publikacji była prowadzona konspiracyjnie w ukrytych ośrodkach drukarskich na terenie miasta (m.in. na Azorach). W roku 1956 udało się zdobyć najpierw jeden, a potem kilka następnych niewielkich powielaczy offsetowych marki Rotaprint. Życzliwie usposobiony kierownik niedużej drukarni w Krakowie pokazał wyznawcom, jak się obsługuje takie maszyny i przygotowuje matryce aluminiowe.

W roku 1960 Mariana Brodaczewskiego, bezpieka usiłowała aresztować na krakowskim cmentarzu Rakowickim w Krakowie, w trakcie pogrzebu teściowej. Potem zatrzymano go na ulicy i przewieźli do krakowskiej komendy MO. Agent UB doniósł, "że Brodaczewski jest członkiem trzyosobowego Komitetu Krajowego i sługą okręgu II obejmującego teren województwa krakowskiego oraz część województw kieleckiego i rzeszowskiego" i jest odpowiedzialny za łączność ze współwyznawcami z zachodniej Ukrainy. Zakład Kryminalistyki KGMO nakazał rewizje u członków wyznania, m.in. w Krakowie znaleziono różne arkusze papieru listowego, kratkowanego i bloczki kieszonkowe. Specjaliści mieli przeprowadzić ekspertyzę grafologiczną, mającą dowieść, że wszystko zostało nakreślone tą samą ręką Brodaczewskiego. "Grafolodzy jednak się ociągali, stale domagali się nowych próbek pisma. Ale Brodaczewski okazał się niewdzięcznym aresztantem, bo nie dość, że odmawiał jakichkolwiek zeznań kapitanowi Stefanowi Pabisiakowi z SB w Warszawie, to nie chciał nawet tej odmowy potwierdzić własnym podpisem" [10]. Późnym wieczorem 16 kwietnia w Giebułtowie tuż pod Krakowem, aresztowano sługę (nadzorcę) kraju Wilhelma Scheidera, który ukrywał się w domu współwyznawców - Gołdów [11].

W latach 60. XX w. organizowano tzw. konwencje głównie w ogrodach współwyznawców lub lasach[12]. Pod koniec lat 70. XX w. niektórym wyznawcom udało się wyjechać na kongresy poza granice Polski — najpierw do Lille we Francji, potem do Kopenhagi w Danii, w roku 1980 i 1981 do Wiednia, a w latach 90. XX w. i w pierwszym dziesięcioleciu XXI w., delegacje z tutejszych zborów były na kongresach międzynarodowych w Niemczech, Austrii, Francji, Rosji, Czechach, USA, Kanadzie, na Węgrzech i na Ukrainie.

W następnych latach władze zezwalały na organizowanie zgromadzeń w Polsce, na początku w halach - w roku 1981 w hali w Skawinie dla mieszkańców okolic tego miasta i Krakowa. W następnych latach odbyły się one w hali Korony (1986-1989), a potem Wisły (1990-1998). Kongresy odbyły się na początku na stadionie Korony (1983, 1984, 1986, 1987, 1990-1992), raz na stadionie Hutnika (1988), a potem na stadionie Cracovii (1993-1998, 2011, 2016) i stadionie Wisły (2015). W połowie lat 80. XX Klinika Kardiochirurgii w Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym im. Jana Pawła II prof. Antoni Dziatkowiak zainicjował program „Sojusz dla ratowania życia bez użycia krwi”, adresowany do osób chcą przejść operację bez użycia krwi - głównie dla Świadków Jehowy. W krakowskiej Klinice Chirurgii Serca, Naczyń i Transplantologii (obecna nazwa Kliniki Kardiochirurgii) rocznie wykonuje się około tysiąca operacji bez użycia krwi. Stanowi to od 30 do 33 % zabiegów. W bazie danych jest 127 pacjentów, którzy z powodów religijnych odmówili przetaczania krwi. W 1989 roku na międzynarodowy kongres w Chorzowie wyznawcy z Krakowa przez 3 dni dojeżdżali specjalnym pociągiem.

W latach 90. XX w. powstały Sale Królestwa dla 36 ówczesnych zborów w 3 obwodach. Od 1997 roku w Krakowskim Centrum Rehabilitacji wszczepia się endoprotezy stawu biodrowego i kolanowego oraz wykonuje inne zabiegi, unikając transfuzji krwi. Rocznie przeprowadza się tam 15–20 bezkrwawych operacji - głownie dla Świadków Jehowy. W ostatnich latach w krakowskiej Klinice Hematologii leczono kilka osób z ostrą białaczką lub inną ciężką chorobą krwi deklarujących, że są Świadkami Jehowy. Od 1999 roku krakowscy wyznawcy korzystają z Centrum Kongresowego w Sosnowcu.

21 stycznia 2004 roku w Centrum Kultury Żydowskiej na krakowskim Kazimierzu odbyła się polska premiera filmu Niezłomni w obliczu prześladowań - Świadkowie Jehowy a hitleryzm z udziałem przedstawicieli Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz żyjących wówczas 3 wyznawców - więźniów tego byłego obozu. W 2006 roku w związku z kongresem międzynarodowym w Chorzowie w mieście byli zakwaterowani delegaci z ok. 20 krajów.

Jesienią 2010 roku zmieniono podział zborów do 3 obwodów działających w mieście i jego okolicach (Kraków-Zachód, Kraków-Południe, Kraków-Wschód). Od 15 do 17 lipca 2011 roku kongres okręgowy ponownie odbył się na stadionie Cracovii. W pierwszej połowie roku 2012 mniejsze zbory scalono w większe. Od 6 do 8 lipca 2012 roku kongres okręgowy pod hasłem Strzeż swego serca! odbył się też na stadionie Cracovii, na którym byli obecni wyznawcy i inne osoby zainteresowane z Krakowa i okolic. Przez trzy tygodnie przed tym owymi kongresami wyznawcy z tutejszych zborów brali udział w kolejnej ogólnoświatowej kampanii osobistego zapraszania wszystkich mieszkańców na ten kongres. W 2013 rozpoczęto publiczną działalność ze stojakami na ulicach. 24 listopada 2014 roku w Krakowie zakończyła naukę 2 klasa Kursu Biblijnego dla Małżeństw. W 2014 roku zmieniono podział zborów do dwóch obwodów działających w mieście i jego okolicach (Kraków -Południe, Kraków-Północ). Wiosną 2014 roku w Krakowie powstał zbór rosyjskojęzyczny oraz grupa hiszpańskojęzyczna (początkowo jako grupa pilotażowa). 6 czerwca w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu wygłoszono wykład „Więźniarki IBV. Losy Świadków Jehowy w obozie Auschwitz”. Pod koniec lipca Świadkowie Jehowy z terenu województwa uczestniczyli w kongresie „Szukajmy najpierw Królestwa Bożego!”, który odbył się w Centrum Kongresowym w Sosnowcu. Delegacje z terenu województwa uczestniczyły w kongresach międzynarodowych w Stanach Zjednoczonych i Korei Południowej. Od 23 do 26 października 2014 roku Świadkowie Jehowy po raz pierwszy w Polsce brali udział w targach książki – „18. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie”, prezentując i udostępniając swoje bezpłatne publikacje biblijne. Wiosną 2015 rpku w Krakowie powstała grupa ukraińskojęzyczna, która w 2018 przekształciła się w zbór, a także pilotażowa grupa chińskojęzyczna oraz portugalskojęzyczna – które w styczniu 2017 roku zostały przekształcone w samodzielne grupy. W dniach od 3 do 5 lipca 2015 roku kongres regionalny kongres regionalny „Naśladujmy Jezusa!” z udziałem 74 zborów prawie z całego województwa odbył się na Stadionie Miejskim w Krakowie. Od 22 do 25 października 2015 roku Świadkowie Jehowy po raz drugi w Polsce brali udział w targach książki – „19. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie”. 31 października i 1 listopada 2015 roku z powodu modernizacji Centrum Kongresowego w Sosnowcu – zgromadzenia obwodowe odbyły się w Centrum ICE Kraków. W styczniu 2016 roku w Krakowie zakończyła naukę 6 klasa Kursu dla Ewangelizatorów Królestwa. 6 i 7 lutego 2016 roku zgromadzenia obwodowe odbyły się w ICE Kraków. W dniach od 8 do 10 lipca na stadionie Cracovii odbył się kongres regionalny „Lojalnie trwajmy przy Jehowie!”. Od 27 do 30 października 2016 roku Świadkowie Jehowy po raz trzeci w Polsce, brali udział w targach książki – „20. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie”. Pod koniec lipca 2017 roku Świadkowie Jehowy z terenu województwa uczestniczyli – w dwóch turach – w kongresie „Nie poddawaj się!”, który odbył się w Centrum Kongresowym w Sosnowcu. 7 stycznia 2018 roku w Krakowie zakończyła naukę 20 klasa Kursu dla Ewangelizatorów Królestwa. W dniach od 10 do 12 sierpnia 2018 roku w hali Tauron Arena Kraków odbył się kongres regionalny „Bądź odważny!”.

Zgromadzenia (kongresy) okręgowe w KrakowieEdytuj

  • 1947, 25-26.05 - hala Sokół (zjazd krajowy)
  • 1983, 13.08 - stadion Korony
  • 1984, 29.07 - stadion Korony
  • 1986, 25-27.07 - stadion Korony
  • 1987, 25-27.07 - stadion Korony
  • 1988, 2-7.08 - stadion Hutnika
  • 1990, 26-29.07 - stadion Korony
  • 1991, 16-18.08 - stadion Korony
  • 1992, 31.07-2.08 - stadion Korony
  • 1993, 15-18.07 - stadion Cracovii
  • 1994, 29-31.07 - stadion Cracovii
  • 1995, 30.06-2.07 - stadion Cracovii
  • 1996, 19-21.07 - stadion Cracovii
  • 1997, 4-6.07 - stadion Cracovii
  • 1998, 10-12.07 - stadion Cracovii
  • 2011, 15-17.07 - stadion Cracovii
  • 2012, 6-8.07 - stadion Cracovii
  • 2015, 3-5.07 - stadion Wisły
  • 2016, 8-10.07 - stadion Cracovii
  • 2018, 10-12.08 - Tauron Arena Kraków

Zgromadzenia obwodowe, specjalne i inne w KrakowieEdytuj

  • 1986, 26.02 - program z okazji chrztu - hala Korony
  • 1987, kwiecień - program z okazji chrztu - hala Korony
  • 1988, marzec - program z okazji chrztu - hala Korony
  • 1989, wrzesień - trzy zgromadzenia jednodniowe - hala Korony
  • 1990, kwiecień - trzy zgromadzenia dwudniowe; październik/listopad - trzy zgromadzenia jednodniowe - hala Wisły
  • 1992, marzec - trzy zgromadzenia dwudniowe; październik/listopad - dwa zgromadzenia jednodniowe - hala Wisły
  • 1994, kwiecień - trzy zgromadzenia jednodniowe; październik/listopad - trzy zgromadzenia dwudniowe - hala Wisły; 30,31.12 Kurs Służby Królestwa (dla starszych) - hala Wisły
  • 1995, kwiecień - trzy zgromadzenia jednodniowe; październik/listopad - trzy zgromadzenia dwudniowe - hala Wisły; 1.01 Kurs Służby Królestwa (dla sług pomocniczych) - hala Wisły
  • 1996, kwiecień - dwa zgromadzenia jednodniowe; listopad/grudzień - trzy zgromadzenia dwudniowe - hala Wisły
  • 1997, kwiecień - trzy zgromadzenia jednodniowe; listopad/grudzień - trzy zgromadzenia dwudniowe - hala Wisły
  • 1998, kwiecień - trzy zgromadzenia jednodniowe; październik/listopad - trzy zgromadzenia dwudniowe - hala Wisły; 23,24.01 Kurs Służby Królestwa (dla starszych), 25.01 (dla sług pomocniczych) - hala d. kina Świt
  • 1999, marzec - trzy zgromadzenia jednodniowe - hala Wisły
  • 2015, październik, listopad - dwa zgromadzenia jednodniowe - ICE Kraków
  • 2016, luty - dwa zgromadzenia jednodniowe - ICE Kraków

Zobacz też Edytuj

Świadkowie Jehowy w województwie małopolskimŚwiadkowie Jehowy w powiatach:bocheńskibrzeskichrzanowskidąbrowskigorlickikrakowskilimanowskimiechowskimyślenickinowosądeckinowotarskiolkuskioświęcimskiproszowickisuskitarnowskitatrzańskiwadowickiwielickiŚwiadkowie Jehowy w miastach:KrakówAlwerniaAndrychówBieczBobowaBochniaBrzeskoBrzeszczeBukownoChełmekChrzanówCiężkowiceCzchówDąbrowa TarnowskaDobczyceGorliceGrybówJordanówKalwaria ZebrzydowskaKętyKrynica-ZdrójKrzeszowiceLibiążLimanowaMaków PodhalańskiMiechówMszana DolnaMuszynaMyśleniceNiepołomiceNowe BrzeskoNowy SączNowy TargNowy WiśniczOlkuszOświęcimPiwniczna-ZdrójProszowiceRabka-ZdrójRadłówRygliceSkałaSkawinaSłomnikiStary SączSucha BeskidzkaSułkowiceSzczawnicaSzczucinŚwiątniki GórneTarnówTrzebiniaTuchówWadowiceWieliczkaWojniczWolbromZakliczynZakopaneZatorŻabno

PrzypisyEdytuj

  1. Strażnica 1892, s. 1370 (en)
  2. Strażnica Dobra Nowina za granicą 15 kwietnia 1911, s. 117
  3. Krzysztof Biliński Hiobowie XX wieku, wyd II. popr. s. 83, wyd. A Propos, Wrocław 2012, ISBN 978-83-63306-15-1
  4. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 180
  5. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 184
  6. Rocznik Świadków Jehowy 1994 s. 194
  9. Aleksandra Matelska "... w miłości nie ma bojaźni" Nazistowskie prześladowania Świadków Jehowy w Polsce' wyd. A Propos, wyd. II, Wrocław 2010 ISBN 978-83-61387-19-0
  10. Rzeczpospolita 27.04.2001
  11. Witold Kaszewski Wierni Jehowie s. 167, wyd. A propos, Chmielno 2011 ISBN 978-83-917339-8-1
  12. Strażnica 1.08.2005 s. 17