Wikia

Świadkowie Jehowy Wiki

Świadkowie Jehowy w Belgii

Komentarze0
627stron na
tej wiki

Zobacz: Biuro Oddziału w Belgii

Świadkowie Jehowy w Belgii – wspólnota 25 403 aktywnych Świadków Jehowy (głosicieli) w Belgii, należących do 374 zborów. W ponad 70 z tych zborów używa się języka obcego (innego niż j. francuski), a ok. 7000 spośród ponad 25 000 głosicieli to cudzoziemcy. W 2015 roku na uroczystości Pamiątki śmierci Jezusa Chrystusa zebrało się 43 954 osoby. Działalność miejscowych wyznawców koordynuje Biuro Oddziału w Kraainem, gdzie znajduje się również Europejskie Stowarzyszenie Świadków Jehowy.

Historia Edytuj

Początki Edytuj

Legalizacja prawna Edytuj

  • 1932 - 7 maja zalegalizowano działalność pod nazwą Congrégation chrétienne des Témoins de Jéhovah - Christelijske Gemeente van Jehovah’s Getuigen. Rozpowszechniono ponad 200 000 publikacji Świadków Jehowy.

Prześladowania Edytuj

  • 1934 - Rozpoczęły się brutalne prześladowania przez nazistów.
  • 1935 - Waszyngtońskie przemówienia kongresowe transmitowane były na zgromadzeniu w Brukseli. W kraju zanotowano 13 zborów (w tym 3 polskojęzyczne w Liege, Charleroi i Beringen i 3 niemieckojęzyczne w Genk, Eisden i Roux). Na Wystawie Światowej (Brusel Worlds Fair 1935) publikacje Świadków Jehowy zdobyły srebrny medal (kategoria: Graphic Arts Seat).
  • 1936 - Belgijscy delegaci uczestniczyli w zgromadzeniu w szwajcarskiej Lucernie.
  • 1937 - W kraju działało 16 zborów.
  • 1938 - Liczba głosicieli wynosiła 135 osób.
  • 1939 - Zanotowano 250 wyznawców w 31 zborach.
  • 1940 - Nastąpiły kolejne aresztowania członków wyznania i osadzenia w obozach koncentracyjnych. 30 marca władze zakazały działalności, w kraju pozostało 275 aktywnych wyznawców.
  • 1941 - Na wolności pozostało 86 wyznawców w 14 zborach. André (Andrzej) Woźniak rozpoczął konspiracyjne tłumaczenie publikacji religijnych z j. holenderskiego na polski, niemiecki i francuski. Tłumaczono i potajemnie - w Limburgu - drukowano literaturę dla współwyznawców w Niemczech, Polsce, Holandii, Włoszech i Słowenii. Punktem kontaktowym, przez który przemycano literaturę z Holandii, była pewna restauracja. Sam budynek znajdował się w Belgii, natomiast ogród leżał na terytorium Holandii. Nadzorowaniem przemycania literatury zajmował się Erwin Klose.
  • 1942 - Liczba wyznawców wzrosła do 253, kilkuset członków wyznania było nadal uwięzionych.
  • 1943 - Zanotowano 396 głosicieli.

Rozwój działalności Edytuj

  • 1944 - Liczba wyznawców wyniosła 545 osób. Zorganizowano zgromadzenia w Liege, Brukseli i Charleroi.
  • 1945 - Osiągnięto liczbę 747 głosicieli. Ponownie otwarto Biuro Oddziału. W listopadzie Belgię odwiedzili przedstawiciele Towarzystwa Strażnica.
  • 1946 - 1431 głosicieli działało w Belgii. 4 października odbyło się - w dwóch językach - zgromadzenie dla 2000 obecnych.
  • 1947 - Nastąpiła kolejna wizyta przedstawicieli Towarzystwa Strażnica. Przybyli pierwsi misjonarze Biblijnej Szkoły Strażnicy - Gilead.
  • 1950 - Minister Transportu zakazał przewożenia przesyłek z publikacjami Świadków Jehowy, państwowymi środkami transportu.
  • 1952 - W kraju działało 3500 wyznawców.
  • 1955 - Belgijscy delegaci uczestniczyli w międzynarodowych kongresach w Londynie, Paryżu i Hadze.
  • 1959 - Na zgromadzenie w stolicy przybyło 6896 osób, a 879 zostało ochrzczonych.
  • 1960 - W Belgii działało ponad 7000 wyznawców.
  • 1968 - W lutym otwarto nowe Biuro Oddziału w Kraainem.
  • 1973 - 8-12 sierpnia na kongresie międzynarodowym w Brukseli obecnych było 53 565 osób; program przedstawiany był w 5 językach.
  • 1980 - Otwarto pierwsze w kraju Sale Zgromadzeń w Bioul i Bornem.
  • 1981 - 30 października przestał obowiązywać zakaz transportu literatury tego wyznania transportem państwowym.
  • 1994 - Udostępniono pomoc humanitarna uchodźcom z Rwandy.
  • 1996 - Sąd Rejonowy w Mons orzekł, iż osoba 11-letnia ma prawo do swobodnego dokonania samodzielnego wyboru w kwestii przyłączenia się do wyznania Świadków Jehowy.
  • 1997 - 1999 - Przekazano kolejną pomoc humanitarna uchodźcom z Demokratycznej Republiki Konga.
  • 2000 - Przygotowano wystawę historyczną prezentującą użycie imienia Jehowa w różnych przekładach Biblii.
  • 2001 - 2002 - Zorganizowano pomoc humanitarną dla uchodźców w Tanzanii.
  • 2007 - W kraju działało 25 096 aktywnych wyznawców, na uroczystości Pamiątki zebrało się 44 151 osób.
  • 2010 - 4 maja sąd apelacyjny stwierdził, że wolontariusze w Betel są członkami Ogólnoświatowej Społeczności Specjalnych Sług Pełnoczasowych i poświęcają czas na działalność religijną.
  • 2014 - Zebrania religijne odbywają się w ponad 30 językach, a kongresy okręgowe w 10 (angielski, francuski, francuskim migowy, grecki, hiszpański, lingala, niderlandzki, rumuński, rosyjski, włoski).

Grupy polskojęzyczne Edytuj

SPRAWDŹ AKTUALNE DANE Grupy polskojęzyczne działają w Brukseli (Chee de Louvain 740, zebrania w czwartek o 19.30 oraz w sobotę o 18.30) i w Antwerpii (Schijfstraat 94, zebrania we wtorek o 20.05 i w niedzielę o 9.30).

Zobacz też Edytuj

Źródła Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki